F-MAX MÁ ZA SEBOU PRVÉ NOVINÁRSKE TESTY

Šéfredaktor českého vydania magazínu Transport a Logistika CZ Michal Štengl sa ako prvý novinár posadil za volant ťahača Ford Trucks F-Max a vyskúšal ho dokonca v reálnej prevádzke.

Michal je známy tým, že testy nákladných vozidiel často realizuje „na ostro“ – keďže vlastní všetky potrebné dokumenty a školenia, za ťahač pripne náves s nákladom a vydá sa na cesty. Takto preveril vďaka zastúpeniu spoločnosti Delta-Truck aj nový F-Max určený pre diaľkovú prepravu, ktorý sa hrdí titulom International Truck of the Year.

Priestranná kabína

V kabíne získal nový F-Max oproti predchodcovi významné plusové body za svoju priestrannosť a vnútorný priestor. S výškou 2 160 mm nevadí ani mierne vystúpený kryt motora a nadpriemerná je podľa Michalovho hodnotenia aj šírka kabíny. V maxi verzii kabíny testovaného ťahača sa nachádzali dve lôžka – široké spodné lôžko s nastaviteľným sklonom pod hlavou a horné sklopné, ktoré sa dá veľmi ľahko úplne priklopiť k stene a vytvoriť ešte viac miesta v kabíne. Ide však skôr o lôžko pre občasné využitie – vodiči dnes aj tak väčšinou jazdia sólo, hodnotí vo svojom teste Michal.

Priestrannú kabínu dopĺňajú výborné odkladacie priestory. Nad hornou posteľou sú tri schránky, ktoré sa vyklápajú ako v lietadle. Hoci sú veľké, zatvorené nezaberajú veľa priestoru. Obrovské schránky sú tiež pod spodným lôžkom a sú prístupné zvnútra po odklopení lôžka aj zvonku. Tri uzatvárateľné schránky nad prístrojovou doskou dopĺňajú otvorené police, priehradky nechýbajú ani na bokoch kabíny a v prístrojovej doske nájdete dve zásuvky. Pred sedadlom spolujazdca sa nachádza veľa využiteľného priestoru.

Moderný kokpit

Ovládače aj grafika prístrojovej dosky sú rovnaké, ako ich poznáme z najnovších osobných a úžitkových vozidiel značky Ford. Medzi rýchlomerom a otáčkomerom je umiestnený veľký farebný displej palubného počítača, ktorého ovládanie aj štruktúra menu je jednoduchá a všetko dokážete ľahko ovládať z volantu. Menu bude čoskoro dostupné v slovenčine aj češtine. Vodič má v blízkosti držiaky na nápoje, nechýbajú dve zásuvky na 12V a jedna na 24V. Ďalšia 12V zásuvka je vedľa sedadla spolujazdca a v základnej výbave nechýba ani dotykový farebný displej.

Vlastný motor

F-Max je vybavený najnovšou verziou motora Ecotorq 12,7 l Euro 6d, ktorý vyrába značka sama. Maximálny výkon 500 k (368 kW) dosahuje pri 1 400 – 1 800 ot./ min a krútiaci moment 2 500 Nm má vodič k dispozícii medzi 1 000 až 1 400 ot./min. Už od nízkych otáčok je cítiť, že ide o poriadneho siláka.

Spolupracuje s ním 12-stupňová automatizovaná prevodovka ZF Traxon, ktorá ho drží v nízkych otáčkach a ako hovorí Michal Štengl, radí s rozumom, bez pretáčania a bez citeľného prerušenia ťahu. V teste dostala prevodovka pochvalu aj za rýchly prechod do režimu rovnobežky, stačí zložiť nohu z plynu a o pár sekúnd už vozidlo využíva svoju kinetickú energiu a plachtí.

Počas svojho prvého testu absolvoval kamión F-Max trasu dlhú 450 km hneď dva krát. Vzhľadom na to, že išlo o úplne nový motor a najmä že iba 50 km trasy tvorila diaľnica a zvyšok viedol cez náročný, kopcovitý terén, považuje Michal dosiahnutú spotrebu 26,7 l/100 km za skvelý výkon.

Podvozok verzie low deck hodnotí šéfredaktor magazínu Transport a Logistika CZ ako tuhší, auto však má vodič stále pod kontrolou a pri bežných rýchlostiach je tuhosť podvozku jeho výhodou.

Ako uzatvára po svojom teste Michal Štengl, ťahač F-Max nemá žiadnu zásadnú slabinu. Za jeho základnú cenu (73 000 eur) dostanete naozaj veľmi bohatú výbavu, pretože jej súčasťou je aj paket Comfort Plus, čo považuje Michal Štengl dokonca za konkurenčnú výhodu.

bez výsledku
Vyhľadávanie